2007-09-21

Jobb bland myrar och fjäll!

Den här veckan har tyvärr bloggen blivit lite åsidosatt då jag har jobbat på annan ort.. Denna ort har varit Enafors i västra jämtland, där jag har borrat för den nya 400kWh ledningen som ska byggas från Järpen i sverige över till Norge för större och bättre energiutbyte över gränserna. Har varit där med en "gubbe" ja gubbe är ordet då han var nyss fyllda 70!? år!! måste säga att det är bra gjort av en man i den åldern att göra det vi har gjort den här veckan.. Det som vi har gjort är att med hjälp av fyrhjuling med släp och en massa utrustning förflyttat oss mellan förutbestämda stolpplatser, och på dessa platser sonderat i marken för att kunna fastställa hurvida fast marken där kraftledningsstolparna ska gå är.. Såhär när man skriver det så verkar det ganska enkelt, men det är det verkligen inte... tunga lyft och många många moment innan man ens är klar med en punkt (det är mellan 4-6 punkter på varje stolpe).. Under denna vecka har vi iaf hunnit med 25 stolpar vilket är riktigt bra med tanke på att det är bara jag av oss två som har gjort detta förut, och det endast under 3 veckor förra året och då men Hans Frelin (jobbarkompis på Tyréns) som bossade då.. Nu i år fick jag ta tag i taktpinnen och bestämma hur saker skulle utföras :) Faktiskt inte helt fel att inneha den positionen (är lite kul att säga åt andra vad de ska göra) men med det kommer även ansvar vilket blir än jobbigare då jag var tvungen att dels hålla reda på vad jag själv gjorde men oxå vad Lars som min hantlangare gjorde... Summa sumarum måste jag dock säga att det har varit en riktigt bra vecka, lärt mig mycket och fått än mer kött på benen! Såhär kan det se ut vid Enafors på hösten, visst är det vackert?

Inga kommentarer: