2008-05-08

Dubai 2008

Ska försöka sammanfatta Dubairesan nu i ett svep hade jag tänkt.. blir kanske lite mycket "ordbajsande" men det får ni leva med!

Dag 1 (fredag)
går ner på jobbet till 10.00 då bussen därifrån skulle gå 10.30 och ville ju vara i tid :) hade även tänkt fixa fram PUK-koden till jobbmobilen som dykt upp på telefon efter tre missade försök :P hittade inte fram koden och han med papperen i sthlm var inte anträffbar, och då man har Halebop kontantkort på privata mobilen så blev man mobillös i 5 dagar.. rättså skönt faktiskt =).. Bussresan gick bra och vi var nere på Arlanda väl innan planet skulle lyfta. Han klämma ner en Boston Celtic burger på O´learys innan flyget lyfte, och den höll mig mätt under hela resan till dubai. Två timmar senare var vi på Amsterdam flygplats för att vänta ett par timmar på flyget mot Dubai..
Dag 2 (lördag)
Efter en helt ok flygresa så landar vi på dubais flygplats på lördag morgon runt 0600 lokal tid.. suck vilken tid det ska ta att resa :(.. väl på plats så väntadetvå förbeställda bussar som skulle ta oss till hotellet :) Hamnade på sista bussen men kom till hotellet först då den andra bussen olyckligt hade blivit påbackade av ett annat fordon på väg till hotellet. Väl på hotellet så var det frukost följt av ett litet möte om hur den närmsta tiden skulle användas och lite små tips om kläder att ha på sig, hur man ska hälsa mm.. Sen bar det iväg till polen i ett par timmar, tyvärr oxå nästan de enda fria timmarna i solen på hela resan.. Fast med 40 graders värme i skuggan så var det inte direkt så skönt att ligga i solen allt för mycket vilka en del arbetskompisar fick erfara i brända magar pannor smalben mm :P.. 12.30 vare lunch fröljt av lite vila innan de som förbokat ökensafari kl15.00 skulle inta Toyota landcruisern :) Ökensafarit var helt klart en upplevelse i sig då man fick åka med över sanddynor på skrå och med hjärtat i halsgropen vissa gånger. Ökensafarit slutmål var ett uppdukat ställe mitt i öknen men middag och magdans på schemat, vissa fick även delta i den.. Som tur var så klarade jag mig från det men har film på en som inte gjorde det.. :P Kl 22.00 var vi hemma på hotellet igen och då blev det en öl i baren på hotellet med ett par skrikande rysska tjejer i bakgrunden som försökte sjunga men icke :P Sen var den dagen slut..
Dag 3 (söndag) frukost kl 07.00 och sen bar det iväg på studiebesök på alla möjliga ställen.. besökte bland annar burj dubai och palmöarna mm, mycket mäktigt att se allt de bygger. och byggs gör det precis överallt! Lunch på ett annat hotell som låg precis vid persiskaviken.. efter timmar och åter timmar i buss så blev det kl 17.00 ett stop på "The Mall" ett stort köpcenter där vi kanske han se hälften av butikerna innan vi hade gemensam middag kl 20.30. Köpte mig iaf ett par fotbollsskor =). Även att de i köpcentret hade en skidbacke där man kunde hyra utrustning och åka de 300meters skidbacke som de hade där.. mitt i öknen typ.. 4 grader minus i den hallen så riktig snö vare allt. Efter middagen så tog vi taxi till hotellet för att duscha och fixa till oss lite för en utekväll på stan, lite förfest först sen bar det iväg till ett ställe som vi hade fått tips om. Till saken hör att söndag i sverige är måndag i dubai och att taxichaffuörerna inte kan någon som helst engelska, och de dricker inte heller alkohol.. Efter vi hamnat fel 2 gånger och ingen i vår taxi hade ngn mobil med oss så vi kunde inte höra efter vart vi skulle så det blev ett eget iniativ. Sa till taxicaffisen att vi ville åka till ett ställe där man kunde dansa lite och där det var mycket folk och man kunde kanske ta sig en öl. efter 25min i taxi så var vi framme, tyckte jag kände igen mig och kom på att vi hamnat på samma ställe som vi åt lunch på tidigare samma dag! men var ju lite drag där iaf, så det fick duga :) 03.30 och jag, Robert, PO och Hans-Ola måttligt runda under fötterna fick för oss att ta ett dopp i persiska viken.. sagt och gjort så stack vi ut på stranden bakom en pir 150meter bortanför partyt och klädde av oss och tog ett dopp i det 30gradiga vattnet, hur skönt som helst!! natten fick avslutas med ett mål mat på Hamburger king och vi var väl i säng vid 05.00 skulle jag kunna tro :P
Dag 4 (Måndag)
Efter 2h sömn så blev det ännu en dag med en massa studiobesök, alla måttligt roade då många somnade på vissa föredrag :P han med några turer på stan mellan passen sen vart det tyvärr dags för buss till flygplatsen och hemresa.. åkte till flygplatsen kl 20.30 och var hemma i sundsvall på Tisdag kl 15.00. hua vilken tid det ska ta att flyga.. men nu är gjort och man är en stor erfarenhet rikare!! kul kul, men nästa gång hoppas jag på ett ställe lite närmre då det inte blir så många dagar..

Bilder och filmer kommer så småningom..