2008-07-31

Äntligen!

Efter ett antal missade försök att få någon gös i fin storlek så satt den äntligen där!
Vilken uppfinning med självutlösaren!

Hade bestämt mig för en trollingrepa ikväll och då ingen ville/kunde följa med så tog jag och packade båten och började trolla med 6 spön själv(två på djupriggen, en på vardera sidoparavan och två på varsin sida båten rakt bak) :P kanske lite väl många men hugger det inte så brukar det gå bra :P Har gått troll i gösfisket hittills och efter ett antal missade turer så var hoppet om gös inte så stort. (men någon fin gädda kan man ju alltid få =) Hinner precis få ut alla grejerna och sätta tänderna i ett digestivekex då första hugget kommer på ett spö som är rakt bakom båten. Då det är enda haspelspöt så vet jag oxå vilken wobbler som sitter i ändan och det är sommargädda"killern" Cisco Kid i svart/gul färgen. Är helt säker på att det är en gädda tills jag får syn på fisken 6-7 meter bakom båten, EN GÖS!!
Adrenalinet upp på max då jag absolut inte ville tappa den, men landningen gick som en dans då den inte gjorde en enda rusning uppe vid ytan så jag kunde lätt lyfta in den i båten.. Beundrar fisken några sekunder och funderar på hur jag ska göra med den (dvs släppa tillbaka eller behålla) var kanske 50/50 tills det hugger igen på högra sidoparavanen. så jag bonkar snabbt gösen och drillar nästa fisk som känns likadan och blir genast nervös :P men in kommer en femkilos gädda som bokstavligt talat slukat "four paly" wobblern, men efter ett snabbt ingrepp så får gäddan gå fri.. Åter till gösen som i botten på båten ser riktigt grotesk ut, snabbt upp med vågen och kan konstatera vikten 4620g vilket för norrländska vatten är en riktigt riktigt fin gös! Även pb med 180g =) tar några bilder med självutlösaren och hänger sedan gösen i ett rep utanför båten då det var betydligt varmare i luften än i vattnet (och då är det ändå 22,5grader i vattnet) har ju just börjat fiska och vill inte bli tvungen att åka iland på en gång bara för att fisken inte mår bra av att vara uppe i värmen..Såå fin!!!

sätter åter igen ut spöna och hinner inte gå mer än fem minuter så händer det igen!#"#¤ (hände även en gång förra veckan) kommer ett våldsamt hugg på den vänstra sidoparavanen, alltså inte på wobblern som går bakom paravanen utan på den! plaskar som bara den där ett 10tal sekunden innan den försvinner med wobblern i släptåg då den naturligtvis lyckats bita av linan :(, där rök visst en 19cm Zaltwobbler :(.. Då jag inte har några extra tafsar så fortsätter jag fiska med fem spön (flyttar ut ett av dem som går bakom båten till sidoparavanen) och fortsätter att trolla.. åker kanske en timme utan ett endaste hugg men sen händer allt! Hugger med jämna mellanrum på alla spön utom de på djupriggen, få 6-7 gäddor mellan 3-5kilo innan jag bestämmer mig för att vända och åka hemåt igen (börjar få dåligt samvete för gösen) men under de sista 20 minuterna så tar jag ytterligare 4 fina gäddor som alla väger 4-5kg Väl iland kan jag konstatera att det här var helt klart årets absolut bästa fiske hittills!! funderar ett atg på att återvända ut efter jag tagit hade om gösen men bestämmer mig för ta en repa till i morgon förmiddag och hoppas på lika bra fiske då igen!
En av alla de gäddor som ville vara med under de 3 timmarna jag han fiska!

Inga kommentarer: