2010-04-30

Id på fluga..

Blev en sväng efter id i eftermiddag efter jobbet med Håkan. Hade själv med mig båda feederspöna, ett flugspö och ett jiggspö. Tänkte att jag skulle försöka ta en id på fluga då jag tror jag aldrig gjort det förr. Efter 30 min i kallt blåsigt väder byter jag vik och hamnar i lä och får genast ett påslag som tyvärr lossnar efter 2-3sek. Krokar därefter en liten id på 6-7hg på en svart streamer. Tyvärr fick jag bara behålla den flugan 2 kast till då den sedan blev gäddmat :P.. Bytte fluga till en montana (svart och grön) och fick ganska omgående en fin fisk på knappa 2 kg. Gick sedan tillbaka till startstället där Håkan satt och inte haft ett känn på bottenmetet, dock två påslag på jigg. Testar att jigga lite och efter ett tiotal kast så krokar jag en fisk på en liten brun relaxjigg med grönt huvud, och visst är det en id =) dock liten (ca 1,3kg). Får en gädda innan jag återvänder till viken i lä. Testar jiggspöt denna gång och missar ett hugg omgående, idfjäll på kroken, är iaf på rätt ställe. Dock händer inge mer förrän sista kastet då en fin trind gäddhona på ca 4kg behagar hugga. Det blev sista fisken för mig. Håkan därimot hade under tiden dragit 3 st idar med en på knappt 2kg på topp. Ingen riktig fart på fisket än, kallt och jävligt vilket är bra då leken dras ut på tiden, men också tråkigt då fisket aldrig blir på topp och kan rinna en ur sanden. Får se när nästa tur blir!

Inga kommentarer: