2010-03-21

Tävling Bysjön (Byberget, Alby)

Berga, Emil och dagens segrare med ca 8,3kg Bergman!

Efter gårdagens tävling i kramfors med ok fiske var förväntningarna på Bysjön idag ganska högt ställda. Oftast bra fiske ju närmre Jämtland man kommer och tydligen brukar det vägas in många påsar runt 10kg i sjön. Dock motsvarade inte fisket idag de ganska högt ställda förväntningar som många av de ca 100 tävlande gick ut på isen med. Berga och jag startade inne i en vik på andra sidan starten, inte ensam om det men heller inte så trångt så att det skulle vara överborrat redan efter första timmen.Berga med förhoppningar om en 10kgs påse innan start. Blev 2,2kg innan det var färdigt.

Första hålet och napp direkt! lyckades inte kroka och bytte till tafs för att snabbt kroka en mört =( (endast abborre räknas).. borrade oss in bland stenar i hopp om stim med 30-70 grammare men inte en fisk för mig.. Berga plockade några mindre abborrar i ett par hål men var inte nöjd då fisket aldrig tog fart i hålen. Såg dock inte så många fler som fick fisk i närheten heller så vi fortsatte att borra oss vidare. Ser en som börjar dra fisk och vi drar oss dit och Berga hittar ett hål med fiske i och drar lite drygt 1kg i det och själv sätter man sig innanför och drar ynka 2 st 20 grammare. borrar vidare i området och jag lyckas få ihop 3-4hg men inser att ska någon av oss få en framskjuten placering så måste vi röra på oss. Går tillbaka 1,5km och hittar ett väl gömt stengrund som vi gick förbi på utgången, gör var sitt hål och släpper ner pirken, båda får fisk direkt!!! Men mer än så var det inte. Plan A gick åt skogen plan B lika så.. Ringer Zandra som jag övertalade att fiska Bysjön istället för Hälsofällan (sidsjön) för att höra hur det gick för dem. hon hade vid det laget kring kilot och helt ok fiske. Så 500 meter till och man var där. Men fortfarande knepigt fiske med ströfiskar i hålen och knepiga napp. fiskar stor pirk, liten pirk, liten trekrok i alla färger, stor trekrok i alla färger, kort länk lång länk, tafs med lång lina och kort lina men inget fungerar tillfredsställande. Hade ett hål med fiske i, tyvärr på 1,5hg mört som inte räknas så efter 4-5 mörtar var det bara att svarva vidare =(. Småless och under sista kvarten börjar jag på fiska gammelhål (hål som gjorts tidigare på dagen) och äntligen lyckas jag få fler än en i hålen, men så dags nu med 15 min kvar..1350g fick jag ihop vilket räckte till ett badlakan :P jaja fick bra träning i armar och ben iaf (dubbelis med turboskär och 8 km vandring)
Emil med 3,4kg och en nionde plats tror jag och en 10liters bensin dunk till mamma! bra fiskat idag, lite av en revanch från igår!

Måste även ge en stor eloge till Zandra Skjevik som lyckades komma 3a i damklassen med 1,8kg på sitt livs andra pimpeltävling! Även lillebror Joel Skjevik gjorde bra ifrån sig och kammade hem en tredjeplats med ca 400g abborre!!

Inga kommentarer: