2014-01-13

Bjässjön DM-serie 1 Västernorrland

Ca 50 startande i Lördagen första serietävling Västernorrland. 25 startande i herrsenior varav 5 som tävlade utom serien (Peter Forsberg och en bil från Gävle med Magnus olsen, Thomas Larsson, Tommy Muhr och Calle Björk). -11 grader 5-7m/s och 10cm nyfallen snö på den annars 30cm glashala is gjorde det lite småbesvärligt att ta sig fram för dem utan bra broddar vilket medförde att man fick bevittna en hel del spektakulära vurpor.

Då vi (CFC) ordnade tävlingen med allt som ska göras så han man inte riktigt med utgången då och fick stressa mig fram längst bort på sjön där jag tänkt starta. Svettig men startplatsen låg lite i lä vid sidan av en ö så det dröjde 10 hål innan första fisken kom upp och då vart det 5st men sen var det dött. Fiskade mig bortåt mot en annan ö där jag mötte Bergman som då hade 2 fiskar. Hittade på lite fisk men 1 abborre vart tredje hål var knappast optimalt. Efter två timmar och 11 fiskar ringer jag Baddarn för att höra hur det går varpå han säger att han hade 66 fiskar och 3-4kg. 50g i snitt gör jag ett överslag på och då mina 11 fiskar vägde runt kilot så kände jag att det är lika bra att vara kvar i samma område då snittet var större och enda chansen att kunna fiska ikapp var att hitta några bättre hål.

Borrar mig utåt och får lite ströfisk och har runt två kilo med 20 minuter kvar då jag borrar mitt på ett grund (1,2m på toppen och 2,5-3m runt om) drar kanske ett kilo i första hålet missar grundet med nästa och ännu nästa hål men hål fyra och fem träffar grundet och fortsatt ”ösfiske” i dem. Dock hinner man inte fiska färdigt grundet innan slutsignalen ljuder och besviken över att inte man hittat grundet någon minut tidigare vandrar man in.

Vid invägningen ser jag många påsar med 2-3kg i och alla tycks fått lite fisk trots de svåra förutsättningarna med nysnö och kallt värre. Väger in 4,33kg och får höra att det där ligger man nog tvåa på efter Janne Johansson som jag sett sitta på ungefär samma område hela tävlingen och skrapat ihop 4,79kg. Dock hade inte Baddarn vägt in än så kanske en tredjeplats då. Dock visar det sig att Baddarn gått relativt tom andra hälften av tävlingen och väger in kappa 4kg.

Både nöjd men samtidigt besviken blir man tvåa och får med sig en bra siffra till kommande serietävlingar vilket också fler från CFC fick (Baddarn 3a, Berga 4a och Jens Hamrin 6a och Bergman 7a. nu blir det några veckor tills nästa serietävlingar som går av stapeln sista helgen i Februari.


Inga kommentarer: