2014-01-26

Kyrksjön

Idag blev det en tretimmars tävling på Kyrksjön, Bergsjö. Kl 08:00 blev man upphämtad av förra årets vinnare Mikael "baddarn" Rehnman.
Väl på plats fick vi information om att en del av sjön var avspärrad P.g.a dålig is men det gjorde inget då den delen aldrig var med i planerna för dagens fiske.
Hade vid utgången inte bestämt mig för vart jag skulle starta så följde med klungan ut och med en kvart kvar av utgångstiden splittrades folket. Baddarn gick som väntat åt samma område som han vann på föregående år, men då jag bara fiskat där en gång förut så kände jag själv för att utforska lite andra platser så tog av i motsatt riktning och startade med 5st andra inom en radie av 100m. 7st gryn i första hålet följt av lite ströfiskar sen vart det tomt. En klunga 70m bakom fick en del fisk så borrade mig bort mot dem och hittade på några fina hål på 2-3m djup och hade efter 80min 73fiskar och borrade mig inåt land då fisket börjat avta.
Ingen fisk och passade då på att ringa baddarn som just skickat mms på en fin abborre (1318g visade det sig att den vägde). 5-6kg uppskattade han att han just då hade och själv hade man knappa två kilo så trots att det var en kvarts joggande och bara 1,5h kvar av tävlingen så beslutade jag mig för att leta mig bort. Passade rätt bra då jag var rätt frusen och behövde lite värme. Väl framme hos Baddarn så ser man han plockar lite fisk men själv får man nästan inget. Men 50 min kvar börjar jag borra mig in på riktigt grunt vatten och får genast ett fint hål med 10-15 fisk på ett djup av dryga metern. Borrar vidare i området och hittar ytterligare ett fint hål med 30-35 fisk inom loppet av 5 min. Avslutar mitt fiske i samma område och sista hålet hinner jag inte fiska ur helt innan slutsignalen ljuder. Ca 145 abborrar varav 73 på första halvan och 72 på andra halvan. Hade hoppats på bättre utdelning efter flytten men vid prisutdelningen visar det sig att fisket avtagit på mitt första ställe så mina 3845g räckte till en tredjeplats efter Peter Forsberg på dryga 5kg och överlägsna Baddarn på ca 8,5kg. Hade en snittvikt på 26g medan baddarn med sina 185 abborrar och 46g i snitt så storleken har betydelse!

Inga kommentarer: